معرفی رشته تحصیلی ریاضی

   ریاضی علم نظم بخشیدن است و در کلیه علوم کاربرد دارد و توانایی قانونمند کردن تجربیات طبیعی را دارد که در گیاهان وبقیه مخلوقات مشاهده می کنیم. همچنین علم ریاضی مادر تمام علوم مهندسی است. هیچ علمی به شکوفایی و باروری نمی رسد مگر این که بخشهایی از ریاضی در آن به کار برده شده باشد.

ریاضیات بر خلاف تصور بعضی از افراد یکسری فرمول و قواعد نیست که همیشه و همه جا بتوان از آن استفاده کرد بلکه درست فهمیدن صورت مسئله و درست فکر کردن برای رسیدن به جواب است.  یک ریاضیدان از حل مسئله بسیار لذت می برد و همانند کسی که شطرنج بازی می کند می تواند در زندگی بهتر فکر کند و بهتر تصمیم بگیرد و در امور اجتماعی با منطق با مشکلات روبرو می شود.

قدرت درک و استدلال با حل مسائل ریاضی افزایش می یابد. ریاضی با هوش نسبت مستقیم دارد و در پرورش هوش نیز بسیار تاثیر می گذارد. ولی مهمترین شرط برای قدم گذاشتن در این رشته علاقه است.

گرایشهای رشته ریاضی

ریاضی کاربردی:

هدف از این رشته تربیت کارشناسی است که با اندوخته کافی از علم ریاضی توانایی تحلیل و به کار گیری آن را در اقتصاد و کامپیوترو نیز در مهندسی داشته باشد. در این شاخه از ریاضی کاربرد علمی مشخصی وجود دارد .

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مقاطع ارشد و دکتری در گرایشهای زیر ادامه تحصیل دهند:

تحقیق در عملیات-آنالیز عددی-رمزنگاری- نظریه صف-نظریه کنترل-بهینه سازی

ریاضی محض:

این شاخه از ریاضی بیشتر به استدلالها وقضایا و اثبات آنها می پردازد و چگونگی استفاده ازقضیه در مسائل و بررسی منطق آنها آموزش داده می شود. در این شاخه ریاضیدان به نظریه پردازی ریاضی می پردازد.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مقاطع ارشد و دکتری در گرایشهای زیر ادامه تحصیل دهند:

آنالیز ریاضی-جبر-هندسه-معادلات دیفرانسیل

وضعیت شغلی رشته ریاضی

بخش بزرگی از فعالیتهای اقتصادی و تولیدی کشور در طرحهای مختلف از علم ریاضی و کاربردهای آن استفاده می کنند.  فارغ التحصیلان این رشته توانایی علمی و محاسباتی زیادی دارند و با علم کامپیوترو برنامه نویسی آشنا هستند و در کارهای اجرایی قدرت و صلاحیت کافی دارند. بسیاری از شرکتها و کارخانه ها به چنین تواناییهایی در انجام طرحهای تحقیقاتی خود نیاز دارند. همچنین صنایع کشور و مراکز آموزشی احتیاج به کارشناسان این رشته دارند.

افرادی که ریاضی می دانند می توانند در بخش خصوصی در اموری همانند طراحی سیستمها برای بهینه سازی و بهره وری و در بخش صنعت برای مدل سازی ریاضی مسئولیتهایی به عهده گیرند.

به طور کلی علاقه و استعداد ازعوامل موفقیت در رشته ریاضی است و کسی که قدم به این عرصه می گذارد باید صبر و پشتکار داشته باشد و دارای قدرت تجزیه و تحلیل کافی همراه با دقت فراوان باشد. علاقمندی به این رشته در همان ابتدای دوران تحصیل در دبیرستان مشخص می شود و این علاقمندی به دانش آموز جرات قدم گذاری در این وادی ناشناخته ها را می دهد.

مریم درچه

(کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی)

3 thoughts on “معرفی رشته تحصیلی ریاضی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.