فعالیت گروهی در کلاس

مقدمه:

یکی از روشهای اصلی برای رسیدن به هدف نهایی در کلیه علوم از جمله فناوری، ریاضی، اقتصاد و … مشارکت و کار گروهی است. در آموزش نیز، کار و بحث گروهی، هدف نگرشی بسیار مهمی تلقی می شود که باعث تبدیل کلاس درس معلم سالار به دانش آموز محور می شود.

چگونگی آرایش گروهی:

بهترین شکل فیزیکی آرایش گروهی در کلاس، به صورت حلقه ای (دایره ای) است، به طوریکه دانش آموزان روبه روی هم بنشینند و با هم به بحث و بررسی مطالب بپردازند. این نوع آرایش نشان از تشریک مساعی دارد. پیامبر اسلام نخستین کسی بود که اصحاب خود را بر گرد خود فرا می خواند و بعدها این روش متداولترین روش فیزیکی در تعلیم و تربیت اسلامی بود که مبنای ایجاد مراکز علمی در اروپا نیز شد ولی کم کم الگوی خطی جای الگوی دایره ای را گرفت.

 

معلم برای انجام فعالیت گروهی موارد زیر را در نظر می گیرد:

-دانش آموزان بدون دخالت مستقیم معلم به تحقیق و جستجو می پردازند و در مورد مطالب درسی بحث می کنند.

-کارها بر اساس مهارتهای فردی گروه تقسیم می شود. یکی از دلایل بی علاقگی دانش آموزان به کار گروهی این است که یک نفر تمامی کارهای کل گروه را به عهده گیرد، در صورتی که باید مسائل ساده و سخت با توجه به توانایی دانش آموزان تقسیم شود و سپس در گروه کلیه مسائل بررسی شود.

-یک سرگروه کار نظارت را به عهده گیرد ولی باید به صورت گردشی همین کار به اعضای گروه سپرده شود که همه در گروه یکسان در نظر گرفته شوند.

-مراقب باشیم دانش آموزان در گروه منزوی نباشند و در فعالیتها شرکت کنند.

-چگونگی انجام تکلیف و اهداف آن مشخص شود و به آنها گفته شود که به آنها چگونه نمره داده می شود.

-معلم باید مراقب باشد که دانش آموزان از موضوع منحرف نشوند و با روش مناسب باید آنان را به سمت هدف اصلی سوق داد.

-معلم باید پرسشهای دانش آموزان را به یک سلسله فعالیتهای یادگیری تبدیل کند که با انجام فعالیتها، دانش آموزان خود به پاسخ پرسش خود برسند.

-از دانش آموزان خواسته شود که در صورت بروز مشکل بین اعضای گروه به معلم مراجعه کنند تا مشکل برطرف شود.

-معلم می تواند ارزشیابی تشخیصی در پایان کلاس به صورت گروهی انجام دهد. تعداد سؤالات به اندازه تعداد افراد گروه باشد و زمان را چنان تنظیم کند که هر دانش آموز تنها به یک سؤال جواب دهد و به این صورت همه اعضاء در ارزشیابی شرکت می کنند و برای اعضای گروه یک نمره گروهی در نظر گرفته شود.

 

نتایج بحث و کار گروهی:

-افزایش اطلاعات با توجه به بحث و رد و بدل شدن معلومات دانش آموزان بین آنها.

-آموزش اجتماعی شدن و تمرین برای رسیدن به زندگی اجتماعی بهتر.

-تشویق دوستی و تفاهم بین دانش آموزان.

-ایجاد حس رقابت بین دانش آموزان در گروههای مختلف.

-فرصت ایجاد نگرش مثبت نسبت به مدرسه و علم.

-تقویت تعامل عاطفی.

-تقویت مهارتهای گفتاری در دانش آموزان.

-مهارت ارائه و بیان مطالب.

-ایجاد انگیزه و پویایی به خاطر تقسیم کار در گروه

-دانش­آموزان­در گروه قادر به انجام پروژه هایی­ هستندکه­ به تنهایی قادر به انجام آنها نبودند.

-شرکت در کار گروهی صبور بودن و سر وقت بودن را به دانش آموز یاد می دهد و می توانند در برنامه های از پیش سازمان یافته شرکت کنند.

-خجالتی بودن را فراموش می کنند زیرا مجبورند باهم حرف بزنند.

-در زمان کمتر مطالب بیشتری فرا می گیرند و چون در فرآیند کار درگیرند، کیفیت یادگیری افزایش می یابد.

با توجه به نتایج کار گروهی، این روشی مفید و هدفدار در امر آموزش به شمار می آید و در فرآیند یادگیری، به دانش آموزان کمک می کند تا ترس از ندانستن در آنها از بین برود و علاقه و انگیزه آنها به علم و دانش افزایش یابد.

مریم درچه

2 thoughts on “فعالیت گروهی در کلاس

  1. سلام به نظر منم روش گروهی خیلی خوبه چون من مواقعی که داخل کلاس درمورد یک درس کار گروهی انجام می دهیم بیشتر در ذهنم ماندگاری دارد. اگر همه ی درس ها را باکار گروهی پیش ببریم خیلی خوبه. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.